Aktualny czas: 25.11.2017, 13:29 Witaj! (LogowanieRejestracja)

Odpowiedz 
Karcianka CC Lite
Autor Wiadomość
Orzi Offline
Yuusha
Łowca Piratów

*
Liczba postów: 3,667
Dołączył: 11.05.2011
Skąd: Snajper Island
Poziom ostrzeżeń: 10%
Post: #1
Karcianka CC Lite
Witajcie Nakamowie!

Niestety, oryginalnej planszówce crewconowej się zmarło, powody takiego stanu rzeczy możecie znaleźć w tym temacie. Jednakże ostatnio rozmawiałem na ten temat z Komim i dostałem błogosławieństwo, aby zrobić własną wersję tego projektu. Także od kilku dni myślę nad stworzeniem Karcianki Crewconowej Lite Smile .

Jak w założeniach ma to wyglądać? Chcę w wersji Lite zachować podstawowe założenia gry Komimasy, więc takie rzeczy jak pięć statystyk, faza picia czy punktowane konkursy nadal będą obecne. Jednakże oryginalna gra miała bardzo dużą ilość zasad, mechanik i rzeczy do śledzenia, przez co była "ciężka" do wejścia dla nie-planszówkowiczów, a czas rozgrywki był bardzo długi. Pierwszym założeniem jest uproszczenie tego do minimum, aby gra miała proste i przejrzyste zasady, a jedna partyjka trwała 30-40 minut, ot imprezówka dla ludzi z ADHD :> . Drugą rzeczą którą zauważyłem było coraz większe dezaktualizowanie się oryginału, od miejscówki z Trupiarnią czy Szogunatem minęły dwa krukony, wielu nowych Nakama nie czuło tego klimatu ściśle powiązanego z CC3 i CC4 (a czasem tylko z CC4). Chcę, aby wersja Lite nie miała głównych mechanik opartych na konkretnych wydarzeniach i symulowała lepiej lub gorzej każdy z Crewconów.

Jak to jednak miałoby wyglądać w praktyce? Weźcie pod uwagę, że to dopiero wstępne plany i dużo może ulec zmianie, ale mam pewną wizję. Oto jak wygląda gra w mojej głowie na chwilę obecną:

Gra rozpoczyna się formowaniem załogi, w którym dobieramy trzy karty Nakama stanowiące naszą drużynę. Oczywiście na kartach będziemy my, a każda postać posiadać będzie pięć dobrze znanych statystyk: Nerdzenie, Kreatywność, Krzepę, Wiedzę o OP i Mocną Głowę, a także jedną specjalną umiejkę. System doboru jest jeszcze kwestią testów i myślenia, ale na chwilę obecną widzę to tak: pierwszego Nakama dobieramy losowo z talii, drugiego draftujemy w ten sposób, że rozkładamy ilość art Nakama równą ilości graczy + 1 i wybieramy po kolei, tak samo trzeciego, tylko że wybieramy w odwrotnej kolejności.

Po uformowaniu drużyny przechodzimy do gry właściwej. Będzie ona składała się z pewnej ilości tur (4-5?), z których każda dzielić się będzie na następujące fazy.

FAZA PORANKA: Każdy gracz dostaje trzy Browary, które robią w grze za walutę. Tyle.

FAZA NERDZENIA: Największa zmiana w stosunku do oryginału. Pamiętając o nagrodach w nerdowskich konkursach na ostatnim CC chcę zrobić z Nerdzenia fazę, w której zarabiamy dodatkowe Browary. Obecnie jest to prosty system, w którym rzucamy kostką k6, po czym dodajemy wynik do statystyki nerdzenia naszych Nakama. W zależności od zajętego miejsca gracze dostają dodatkowe piwerka. W przyszłości chciałbym zrobić Talię Nerdzenia, w której będą różne zasady rozgrywania tej Fazy, z tym że w każdym wariancie dużą wagę będzie miała statystyka nerdzenia. W pierwszych testach chcę jednak pozostawić grę jak najprostszą, zeby potestować jej rdzeń.

FAZA ZAKUPÓW: Tutaj wydajemy browarki zarobione w poprzednich dwóch fazach. Do kupienia są karty, które mogą pomóc nam w rozgrywce. Są wśród nich Karty Taktyk, które wykorzystujemy w konkursach. Na razie są to proste bonusy typu +1/-1 do jakiejś statystyki turniejowej, potem możliwe że dodam bardziej zakręcone Taktyki. Drugim rodzajem są Karty Zagryzki, które wykorzystywane będą w Fazie Picia. Oba te rodzaje kart kosztują po browarze za sztukę. Jest jednak trzeci rodzaj kart, roboczo zwanych Jokerami. Będą kosztować aż po 3 browary za sztukę, ale w zamian będą miały mocne efekty dające dużą przewagę posiadaczowi, jak np. możliwość podejrzenia karty konkursowej, czy kamyczki dające posiadaczowi punkty zwycięstwa (PZ).

FAZA KONKURSU: Najważniejsza faza, gdyż to w niej zarabiamy PZ, które pod koniec gry decydują o zwycięstwie. O rodzaju konkursu decyduje Karta Konkursowa. Karty takie skontruowane są tak, że na rewersie karty napisana jest cyfra oznaczająca ilość Nakama biorących udział w konkursie (zazwyczaj konkursy będą dwuosobowe). Każdy gracz wybiera odpowiednią ilość Nakama biorących udział w tej Fazie ze swojej trójki. Następnie karta jest odkrywana i ujawniany jest rodzaj konkursu - kreatywny, siłowy lub wiedza z OP (możliwe są konkursy używające kilku statystyk). Potem porównujemy odpowiednie statystyki wystawionych Nakama, a gracze mogą zagrywać posiadane Karty i wykorzystywać umiejki, aby odwrócić przebieg konkursu. Bardzo niewiele się tutaj zmieniło w stosunku do starej wersji. Gdy żaden wszyscy gracze spasują wygrywa ten gracz, którego drużyna ma największą sumę statystyk i modyfikatorów. Za zajęte miejsca rozdaje się odpowiednio punkty zwycięstwa.

FAZA PICIA: Kolejna faza która jest niemal identyczna jak w oryginale. Najpierw każdy gracz rzuca trzema kośćmi k6 by ustalić, którzy Nakama spożywają w tej fazie alkohol (1 i 4 oznacza pierwszego Nakama, 2 i 5 drugiego, 3 i 6 trzeciego. Może zdarzyć się zarówno tak, że pić będzie tylko jeden Nakama z drużyny, jak i wszyscy). Potem za każdego pijącego Nakama rzuca się ością k8 - jeżeli wyrzucony no kostce wynik jest wyższy niż statystyka Mocnej Głowy pijusa dany Nakama jest całkowicie wyeliminowany z gry aż do następnej Fazy Picia - gracz nie może wtedy używać jego karty. Zagrywać tutaj można Karty Zagryzki, które wzmacniają statystykę Mocnej Głowy.

Potem przechodzimy do następnej tury i wracamy do Fazy Poranka. To naprawdę wszystko Big Grin .

Dlaczego o tym piszę? Cóż, z dwóch powodów. Po pierwsze bardzo zależy mi na feedbacku naszej kochanej grupy. Na opiniach, sugestiach, testerach czy po prostu motywacyjnych kopach w zadek, abym zwalczył swój słynny słomiany zapał. To, że przez ostatnie dni myślę prawie wyłącznie o tej grze nic nie znaczy Smile

Druga sprawa wygląda tak. Używam statystyk postaci podanych W TYM TEMACIE, umiejki także biorę stamtąd i dostosowuję je do obecnej mechaniki. Jednak od czasów, gdy powstawała oryginalna gra CrewConowa minęło dużo czasu. Podochodziło wielu nowych krukonowiczów, niektórzy może chcą zrewidować swoje statystyki lub mają pomysł na nowe umiejki związane z bardziej aktualnymi wydarzeniami. Więc jeżeli ktoś chce się znaleźć na karcie, albo aby jego ulubiony mem pojawił się na którejś z Kart Taktyk i Jokerów piszcie śmiało, jestem pewien że pamiętacie o wiele więcej wspaniałych memów niż ja Smile .

Jeszcze raz przypominam, to bardzo wczesny projekt. Teraz czeka mnie długi etap przygotowywania kart, testowania, testowania i testowania. Niewykluczone, że sporo się zmieni, ale na Sylwestra chciałbym już zaprezentować gościom grywalną wersję.

Czekam na opinie, pomoc i z góry dziękuję!

[Obrazek: giphy.gif]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21.06.2016 19:17 przez Orzi. Powód: Poprawiona ortografia)
25.10.2015 21:39
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Nami Offline
Chrupkozaur
Redakcja Ohara

*
Liczba postów: 3,147
Dołączył: 09.03.2011
Skąd: Warszawa
Poziom ostrzeżeń: 0%
Post: #2
RE: Karcianka CC Lite
Orzi napisał(a):aby gra miała proste i przejrzyste zasady, a jedna partyjka trwała 30-40 minut, ot imprezówka dla ludzi z ADHD :>

To jeszcze by musiało być na max 5-6 osób, bo im więcej tym bardziej się dłuży i osoby z ADHD nie usiedzą na swoim tyłku tylko będę latać wszędzie i zapomną o grze Smile

Orzi napisał(a):+ 1 i wybieramy po kolei, tak samo trzeciego, tylko że wybieramy w odwrotnej kolejności.

A co decyduje o kolejności? Trochę nie fair wybierać ostatnim, w sumie to już nie wybór, to jak los z talii.

Faza Nerdzenia wydaje się ok Smile W końcu się przyda.

Orzi napisał(a):Będą kosztować aż po 3 browary za sztukę, ale w zamian będą miały mocne efekty dające dużą przewagę posiadaczowi, jak np. możliwość podejrzenia karty konkursowej, czy kamyczki dające posiadaczowi punkty zwycięstwa (PZ).

Nie wiem czy to nie będzie zbyt OP, może dawać nadmiar przewagi.

Orzi napisał(a):Może zdarzyć się zarówno tak, że pić będzie tylko jeden Nakama z drużyny, jak i wszyscy)

A co jeśli wszyscy się upiją? W sumie to można już iść, ADHD, o którym wspominasz, nie będzie siedzieć i czekać na swoją turę, kiedy wszystko go omija. Przydałoby się ograniczyć to jakoś, że np max 2 osoby upite, czy coś. Nie wiem.

[Obrazek: 80Y7spE.jpg]
25.10.2015 22:51
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Orzi Offline
Yuusha
Łowca Piratów

*
Liczba postów: 3,667
Dołączył: 11.05.2011
Skąd: Snajper Island
Poziom ostrzeżeń: 10%
Post: #3
RE: Karcianka CC Lite
Nami napisał(a):A co decyduje o kolejności? Trochę nie fair wybierać ostatnim, w sumie to już nie wybór, to jak los z talii.

Nie jest nie fair - jeśli wybierasz ostatni drugiego Nakama, to trzeciego wybierzesz jako pierwszy. A decyduje kręcenie butelką, to imprezówka Ziąąą. Ale jeszcze zobaczymy, może zmienię ten system.

Nami napisał(a):Nie wiem czy to nie będzie zbyt OP, może dawać nadmiar przewagi.

Dlatego jest takie drogie. Zresztą każdy będzie miał do tych kart równy dostęp.

Nami napisał(a):A co jeśli wszyscy się upiją? W sumie to można już iść, ADHD, o którym wspominasz, nie będzie siedzieć i czekać na swoją turę, kiedy wszystko go omija. Przydałoby się ograniczyć to jakoś, że np max 2 osoby upite, czy coś. Nie wiem.

Wtedy ktoś sobie może pluć w brodę, że zaniedbał tę statystykę/zakąski Big Grin . Jeszcze wyjdzie w praniu.

[Obrazek: giphy.gif]
25.10.2015 23:11
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Nami Offline
Chrupkozaur
Redakcja Ohara

*
Liczba postów: 3,147
Dołączył: 09.03.2011
Skąd: Warszawa
Poziom ostrzeżeń: 0%
Post: #4
RE: Karcianka CC Lite
Orzi napisał(a):Nie jest nie fair - jeśli wybierasz ostatni drugiego Nakama, to trzeciego wybierzesz jako pierwszy. A decyduje kręcenie butelką, to imprezówka Ziąąą. Ale jeszcze zobaczymy, może zmienię ten system.

A, no chyba że Smile To całkiem spoko.

Orzi napisał(a):Dlatego jest takie drogie. Zresztą każdy będzie miał do tych kart równy dostęp.

Drogie - niedrogie. Jak ktoś ma farta w rzutach to szybko zgarnia browarki i jest "bogaty".

Orzi napisał(a):Jeszcze wyjdzie w praniu.

Czasami nie ma innego wyjścia Smile

[Obrazek: 80Y7spE.jpg]
25.10.2015 23:14
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Orzi Offline
Yuusha
Łowca Piratów

*
Liczba postów: 3,667
Dołączył: 11.05.2011
Skąd: Snajper Island
Poziom ostrzeżeń: 10%
Post: #5
RE: Karcianka CC Lite
Nami napisał(a):Drogie - niedrogie. Jak ktoś ma farta w rzutach to szybko zgarnia browarki i jest "bogaty".

Mimo wszystko chcę, aby o Fazie Nerdzenia w większym rozmiarze decydowała odpowiednia statystyka, a w mniejszym szczęście, będę to balansował mając to na uwadze.

[Obrazek: giphy.gif]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25.10.2015 23:20 przez Orzi.)
25.10.2015 23:17
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Komimasa Offline
Ślimaczek
Admirał Floty

*
Liczba postów: 5,447
Dołączył: 26.03.2009
Skąd: Poznań/ Bełchatów
Poziom ostrzeżeń: 5%
Post: #6
RE: Karcianka CC Lite
Jak już mówiłem popieram projekt. Nie widzę powodu, czemu miałbym monopolizować. Równie dobrze inne osoby też mogą tworzyć inną nakamową grę, przecież możliwości są nieograniczone. Na dobrą sprawę Eikichi i spółka stworzyła nakamową grę opartą na zupełnie innych mechanizmach. Także jak już pisałem na chacie, cieszę się, że Ty, który wprowadziłeś mnie w planszówki, chcesz teraz podjąć się tego wyzwania.


Na tę chwilę wygląda to dużo łatwiej i szybciej i to jest na plus.
Już teraz jednak zastanowiłbym się nad fazą nerdzenia, bo jeśli komuś rzuty kością będą szły, to co wtedy? Wtedy możesz mieć ludzi ze słabym statem, a mieć kupę kasy i dominować grę. Faza zyskała bardzo na znaczeniu i uproszczanie jej do takiego stopnia nie wiem, czy wyjdzie na dobre, ale to wykażą testy, więc bardziej pomyślałbym o losowaniu, który nakama pije. To trochę, hmm nie fair, skoro specjalnie bierzemy daną postać z mocną głową, a nie mamy pełnego prawa jej użyć. Tak to przynajmniej zrozumiałem. To trochę tak jakby był konkurs sportowy, a wylosowano nam osobę, która ma duży stat wiedzy OP. Na tę chwilę tylko to mnie tak mocniej trapi, reszta tak naprawdę wyjdzie w praniuWink

Niebieski fryz mamy i razem się trzymamy!
[Obrazek: tXwp6nO.png]


26.10.2015 12:05
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Orzi Offline
Yuusha
Łowca Piratów

*
Liczba postów: 3,667
Dołączył: 11.05.2011
Skąd: Snajper Island
Poziom ostrzeżeń: 10%
Post: #7
RE: Karcianka CC Lite
Yup, to ma być głupia, losowa gra, nie oszukujmy się. Oczywiście, nie w takim stopniu jak chińczyk, ale chcę aby gracze brali pod uwagę ten współczynnik RNG. Równie dobrze możesz mieć Grigorija w drużynie i przy tym nie wylosować żadnego konkursu na Wiedzę z OP. Jednak jak mówiłem, chcę aby większe znaczenie miała odpowiednia statystyka niż szczęście więc będę balansował to pod tym względem (jeżu, trzeci raz to mówię Wink ). Co do Fazy Picia, po kilkudziesięciu rzutach testowych prawie zawsze szły pić dwie osoby, czyli większość, a dokładnie o to mi chodzi.

Zresztą będą karty i postaci ograniczające rzuty kostką, np. pozwalające na przerzuty czy automatycznie zdające jakieś testy. Wszystko zależy od tego jaką drużynę stworzysz i co dobierzesz.

[Obrazek: giphy.gif]
26.10.2015 12:32
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Imithe Offline
Feniks^
Pirat

*
Liczba postów: 870
Dołączył: 23.12.2009
Skąd: pajęczyny myśli
Poziom ostrzeżeń: 0%
Post: #8
RE: Karcianka CC Lite
Orzi napisał(a):Co do OP... Balans jest przereklamowany. Mam już działającą wersję nakamowej karcianki i niektórym Nakama specjalnie dałem bardzo mocne umiejki. Moim zdaniem jest z nimi zabawnie Big Grin

Erę gorszego i lepszego sortu oficjalnie uważam za otwartą^

Swoją drogą miło wiedzieć, że coś tam ruszyło w tym temacie^






PS Ostatnio czytam praktycznie wszystko ze story cubes, poza samym story cubes^
28.06.2016 12:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Orzi Offline
Yuusha
Łowca Piratów

*
Liczba postów: 3,667
Dołączył: 11.05.2011
Skąd: Snajper Island
Poziom ostrzeżeń: 10%
Post: #9
RE: Karcianka CC Lite
Jakby co gra jest już grywalna i chodzi dobrze. Teraz zajmuję się "szlifowaniem" tego co jest, aby wersja którą przywiozę na CrewCon gwarantowała jak najprzyjemniejszą rozgrywkę.

A co do kwestii balansu - generalnie staram się, żeby każdy z Nakama był mocny w konkretnej sytuacji i żaden nie był "po prostu" mocniejszy od drugiego (dlatego np. Grigo ma "mocniejszą" wersję umiejki Hotarubi, ale Hoti może używać swojej za darmo, a Grigo musi słono płacić), ale przy takiej ilości postaci idealnego balansu nie osiągnę. Zwłaszcza, że bardziej patrzę na to, aby statystyki i umiejki oddawały jak najlepiej prawdziwego Nakama niż, żeby było zbalansowane. Zresztą, w odróżnieniu od skomplikowanej gry Komiego, ja celują w poziom komplikacji Banga!, a nie jakiegoś Twilight Imperium. A w Bangu! ważniejsze od tego, aby każda postać była tak samo silna były po prostu fajne umiejki. Tutaj wychodzę z założenia podobnego, i mimo że na wszystkie te czynniki zwracam uwagę, to zdecydowanie dla mnie w kolejności od najważniejszego prezentuje się to tak: Zabawa > Wierność światu prawdziwemu > Balans.

[Obrazek: giphy.gif]
28.06.2016 16:34
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Imithe Offline
Feniks^
Pirat

*
Liczba postów: 870
Dołączył: 23.12.2009
Skąd: pajęczyny myśli
Poziom ostrzeżeń: 0%
Post: #10
RE: Karcianka CC Lite
Jeżeli do każdej postaci, którą można grać wymyśliłeś jakąś odpowiadającą umiejkę to gratuluję pomysłowości. Z pewnością nie było łatwo.


Co do balansu, ja wspomniałam o sorcie w kontekście OP, to co zrobiłeś z Grigo to właśnie krok w stronę balansu. Chyba nie muszę tłumaczyć, że OP to np. postać jasnowidza w "talizman magia i miecz".
28.06.2016 17:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post Return to top
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Wymiana
One Piece Vampirciowo Fairy Tail Valid XHTML 1.0 Transitional Poprawny CSS!

Kontakt | One Piece Nakama | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa Nakama